سیستم اطفای حریق FM200: سپر دفاعی هوشمند در نبرد با حریق

  • 1 اردیبهشت 1403
  • 0 نظر
  • admin

سیستم اطفای حریق FM200، یک روش با عامل تمیز، مناسب برای خاموش کردن آتش‌های کلاس A، B و C است. این سیستم، بدون ایجاد آسیب برای انسان‌ها و محیط زیست، آتش را مهار می‌کند. از آنجا که این سیستم به سرعت عمل می‌کند و بر محیط اثری نمی‌گذارد، در مکان‌هایی که حضور انسان در آن‌ها زیاد است، معمولاً استفاده می‌شود.

آتش‌سوزی‌ها از حوادث ناگواری هستند که خسارت‌های جانی و مالی بسیاری به همراه دارند. در گذشته، امنیت ساختمان‌ها در برابر این حادثه پایین بود، اما امروزه، در حضور تجهیزات ایمنی پیشرفته، می‌توان آن را کاهش داد. در این مقاله، با یکی از بهترین این تجهیزات، به نام سیستم اطفاء حریق FM200 ، آشنا می‌شویم.

ضرورت استفاده از سیستم اطفای حریق

سیستم‌های اطفای حریق شامل یک بخش مهم در خط مقدم شناسایی حریق به نام سیستم اعلام حریق هستند. این قطعات برای تشخیص نشانه‌های آتش طراحی شده‌اند و به یک سیستم هشداردهنده متصل می‌شوند که با تشخیص علائم خطر، و ارسال سیگنال فعالسازی، هشدار می‌دهد.

امروزه، وجود سیستم‌های اطفای حریق در ساختمان‌ها برای حفاظت از جان، اموال و اطلاعات، بسیار حیاتی است. این سیستم‌ها که شامل مجموعه‌ای از قطعات و تجهیزات الکترونیکی می‌باشند، با تشخیص آتش‌سوزی در مراحل اولیه، به کنترل حریق کمک می‌کنند.

سیستم اطفای حریق FM200، سیستمی امن و پرسرعت در کنترل حریق

یکی از سیستم‌های ایمن و پرسرعت در کنترل حریق است، که با استفاده از گاز اطفا FM200 به عنوان جایگزینی برای گازهای مخرب هالون به دلیل ناسازگاری محیط‌زیست و تخریب لایه اوزون تعریف شده است. این گاز باعث برودت شدید و افزایش فشار در محل نمی‌شود. گاز بی‌رنگ سیستم FM200، تحت فشار اولیه نیتروژن خارج می‌شود و پاشش آن به وسیله لوله‌کشی‌های ثابت و نازل‌های ویژه در محل صورت می‌پذیرد.

کارکرد این سیستم اطفا حریق اتاق سرور برای تجهیزات حساس در اماکنی مانند اتاق سرور (دیتاسنترها)، هیچ‌گونه مشکلی، به دلیل عدم تخریب تجهیزات الکترونیکی و حساس، ایجاد نخواهد کرد.

مزیت‌های سیستم اطفای حریق FM200

مزیت اصلی این سیستم، سرعت بالای عملکرد آن در عرض نهایت 10 ثانیه است. این مسئله باعث می‌شود که آتش‌سوزی‌های معمولی قبل از ایجاد خسارت، متوقف شوند. در نهایت، آسیب کم‌تر، به صرف هزینه اندکی برای تعمیرات می‌انجامد. مزیت دوم این سیستم، جهت مهار آتش مقدار ناچیزی استفاده می‌شود. یعنی سیلندرهای کم‌تر و به‌مراتب، فضای کم‌تری برای ذخیره‌سازی سیلندرهای گاز تلف خواهد شد.

اما مهم‌ترین مزیتی که باعث شد این سیستم برای اطفای حریق به‌شکلی کاربردی شناخته شود، وجود عوامل پاک در آن است. عامل پاک، بدین معناست که استفاده از گاز FM200 در فضاهای بسته و محیط‌های عمومی و شلوغی که تردد انسانی زیادی در آن قرار دارد، کاملا ایمن خواهد بود.

در حقیقت، امنیت سیستم اطفای Fm200، طی مطالعات علمی وسیع، تایید شده است. این گاز، دوستدار محیط‌زیست است، اوزون استراتوسفر را تخریب نمی‌کند و در آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار، سازوکار قدرتمندی از خود نشان می‌دهد.

معایب سیستم اطفای حریق FM200

اگرچه سیستم اطفا حریق FM200از گاز هالون در سیتم خود استفاده نمی‌کند، ولی به‌دلیل داشتن هیدروفلوئوروکربن‌ها برای مهار آتش، ممکن است تاثیرات منفی کمی بر جو محیط حاکم سازد. مشکل دیگری که خرید این سیستم‌ها را با محدودیت مواجه کرده، قیمت گران آن‌هاست.

اطفای حریق Fm200، نسبت به سیستم‌های اتوماتیک آبی، گران‌تر هستند و تعرفه نصب و راه‌اندازی آن‌ها، بالاتر از سیتم های گازی هالون است. هیچ گرانی بی علت نیست، در برابر بی‌شمار مزایایی که دارد این مورد قابل قبول است.

استفاد های معمول سیستم اطفای حریق FM200

سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی در تجربه های اطفای حریق متعدد در سراسر دنیا کارایی خود را اثبات کرده، به همین دلیل بسیار قابل اعتماد است. همچنین با استفاده از عامل اطفا گازی Fm200 اختصاصی و سیستم پرقدرتی که در طراحیش استفاده شده، سرعت بی‌نظیری در خاموش کردن آتش دارد. به همین دلیل، در فضاهایی حساس و استراتژیک، به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این سیستم‌ها، اغلب در موارد زیر قابل استفاده هستند:

  • اتاق‌های سرور
  • پالایشگاه ها و سکوهای نفت و گاز
  • اتاق‌های کنترل و مانیتورینگ
  • اتاق‌های اسناد و مدارک
  • مراکز مخابراتی
  • مراکز برق اضطراری
  • انبارهای دارویی
  • بیمارستان‌ها
  • موزه ها

عملکرد سیستم اطفای حریق FM200

باور غلطی که دررابطه‌با کارکرد FM200 وجود دارد، می‌گوید که این گاز، سبب کاهش اکسیژن محیط می‌شود. اما این حقیقت ندارد. در واقع، این اطفای حریق مصنوعی، شیمیایی است و با سرکوب رادیکال‌های آزاد یا همان عناصر گرمایی و رقیق کردن اکسیژن محیط، آتش را خاموش می‌کند. مثلث آتش، از گرما، اکسیژن و منبع سوخت تشکیل شده است. سیستم اطفا حریق Fm200 با حذف و ایجاد اختلال در دو ضلع این مثلث، به خوبی و سرعت بالا آتش را مهار می‌کند.

جمع‌بندی و نتیجه گیری

با استفاده از آب و دیگر سیستم‌های اطفا حریق مبتنی بر CO2 و فوم، احتمال آسیب به تجهیزات و همچنین محیط وجود دارد. به همین دلیل، استفاده از این سیستم‌ها توصیه نمی‌شود. با این حال، سیستم FM200 بسیار ایمن و موثر برای تجهیزات الکترونیکی و حساس بوده و هیچ پسماندی از خود باقی نمی‌گذارد. همچنین، کارمندان می‌توانند بلافاصله پس از اطفای حریق به محیط کار بازگردند.

شرکت پیشگام گستر راتین، با تجربه‌ای نزدیک به 2 دهه، در زمینه طراحی و نصب سیستم‌های اعلام و اطفا حریق فعالیت دارد. این شرکت با دانش و تخصص خود، می‌تواند سیستم اطفا حریق Fm200 به‌عنوان یک راهکار قدرتمند و موثر برای مهار و کنترل آتش، برای شما با مشاوره تخصصی، طراحی، نصب و راه‌اندازی کند.

منبع : ratingostar.com

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط